Dlhodobý psychoterapeutický výcvik v procesorientovanej psychológii
výcvikový program s medzinárodnou aj národnou akreditáciou
Inštitút procesorientovanej psychológie POPI-Slovensko výcvik s radosťou oznamuje, že v októbri 2026 otvára výcvik v procesorientovanej psychológii (POP). Výcvik vedú výcvikoví lektori a lektorky inštitútu POPI-Slovensko.
MEDZINÁRODNÁ AKREDITÁCIA
MEDZINÁRODNÝ LEKTORSKÝ TÍM
VZDELANIE S DIPLOMOM
Akreditácia
. Výcvikový program spĺňa kritériá IAPOP1 vedúce k medzinárodnému titulu Diplom v procesorientovanej psychológii a na národnej úrovni je akreditovaný na MZSR prostredníctvom SIVP2 ako certifikačné štúdium psychoterapie umožňujúce získať Certifikát v psychoterapii ako pracovnej činnosti aj Európsky certifikát pre psychoterapiu.
Ciele výcviku
6 ročný výcvikový program ponúka príležitosť intenzívnej cesty sebaspoznávania a osobnostného rozvoja, poskytne priestor pre porozumenie filozofii, teórii procesovej práce a rozvoj zručností a postojov (metazručností) pre prácu s rôznorodými cieľovými skupinami a širokým spektrom ľudskej skúsenosti. Absolventi vzdelávania získajú špecifické zručnosti pre:
- prácu s jednotlivcom;
- prácu s pármi a rodinami, vzťahmi;
- prácu so skupinami;
- prácu so zmenenými či extrémnymi stavmi vedomia;
- prácu s telom a psychosomatickými procesmi;
- prácu so sebou (tzv. vnútorná práca);
- riešenie konfliktov a zaobchádzanie s mocou a autoritou.
Cieľová skupina
Certifikovaná forma: psychológovia/gičky, lekári/ky, liečební pedagógovia, sestry, logopédi pracujúci v zdravotníctve
Necertifikovaná forma: psychológovia/gičky, lekári/ky, liečební pedagógovia, sestry, logopédi ktorí nepracujú v zdravotníctve, plus špeciálni pedagógovia, sociálne pracovníčky
Jadrové princípy výcvikového programu
Osobnostný rast, rozvoj uvedomenia a záväzok nasledovať cestu individuácie
Výcvik vyžaduje od študenta/ky intenzívnu prácu na sebe. Osobnostný rozvoj je tiež predpokladom získania a uplatňovania zručností pre prácu s klientmi, pármi a skupinami. Študentky a študenti sa budú učiť pracovať s vyrušeniami a napätiami v sebe a druhých, vnímať vlastné limity a rozvíjať "starešinovstvo" či metapozíciu k facilitácii vnútorných a vonkajších zážitkov. Súčasťou výcviku sú individuálne terapiu, písanie študijného denníka, vnútorná práca, spolupráca s mentormi a ďalšie formy podporujúce uvedomenie a osobnostný rozvoj.
Učiaca sa komunita
Paradigma procesovej práce zahŕňa prax uvedomenia si toho, ako sú práca na sebe, vzťahy, komunita a spoločenské procesy vzájomne prepojené a ako ovplyvňujú terapeutickú či facilitačnú prax. Študentov/ky budú individuálne sprevádzať v rozvoji zručností a uvedomenia skúsení mentori/rky v rámci mentorských tímov. Zároveň budú študenti/ky pravidelne pracovať v rovesníckych "peer" skupinách, ktoré poskytnú podporu a učenie medzi seminármi a možnosť práce so vzťahmi a skupinovou dynamikou.
Popis výcviku
Rozsah, štruktúra, cena a jazykové podmienky
Celý, medzinárodne i lokálne akreditovaný výcvik je rozložený do 6tich rokov a zahŕňa min 900 základných výcvikových hodín, z toho:
170 hodín teoretického štúdia,
500 hodín metodológie a zážitku na sebe (vrátane 150hod individuálnej terapie)
200 hodín skupinovej a individuálnej supervízie min.
Prvý rok vzdelávania tzv Foundation Year je uceleným zážitkovým programom, ktorý ponúkne úvod do teórie a praxe Procesovej práce a pozostáva z 5tich modulov, Je súčasťou výcviku a zároveň jeho vstupnou bránou. Na záver tohto programu budú mocť jeho účastníci a účastníčky a fakulta znovu prehodnotiť svoje snívanie o výcviku a rozhodnúť o ukončení vzelávania, resp. zaviažu sa k ďalšiemu pokračovaniu v dlhodobom výcviku. Tento prvý rok bude otvorený aj pre záujemkyne a záujemcov o osobný rozvoj.
Program a časový harmonogram Foundation Year:
1.-3.10.2026, Snové telo a úvod do POP Sarah Kašáková, Brigit Trimajová
26.-28.11.26 Práca so snami v POP Slávka Takáčová, Sylvia Ondrisová
28.-30.1.27 Práca s telom Ivan Verný, Slávka Takáčová
4.- 6.3.27, Vnútorná práca vo svete Boris Sopko, Sarah Kašáková
13.-15.5.27, Životný mýtus a sen o výcviku Sylvia Ondrisová, Brigit Trimajová
Prvá fáza výcviku (trvajúca 2 roky a zahŕňajúca Foundation Year) obsahuje desať (v prvom roku 2,5 a v druhom 3-dňových modulov) t.j.5 modulov ročne. Jeden až 2 moduly ročne sú rezidenčné.
Súbežne s výcvikom si frekventant individuálne zabezpečí a absolvuje:
minimálne 5x ročne stretnutia s členmi mentorského tímu (mentoring viď nižšie).
pravidelné stretnutia v rovesníckej, tzv. "peer" skupine, minimálne 10 hodín ročne.
400 hodín psychoterapeutickej praxe v druhej fáze vzdelávania;
100 hodín praxe v akreditovanom psychiatrickom zariadení;
30 hodín teórie psychoterapie odprednášanej lektormi SIVP.
Zážitkové učenie a podpora individuálnej cesty sú dôležitou bázou programu. Cieľom programu je podpora osobných a profesných cieľov študentov/tiek a tvorivej aplikácie zručností v ich oblastiach záujmu. Priebežné hodnotenie V rámci priebežného hodnotenia a učenia účastníci/čky vypracovávajú kazuistiky, videozáznamy práce s klientmi (najmä v druhej fáze výcviku), reflexie svojho osobného a terapeutického rozvoja, zúčastňujú sa peer študijných skupín, pracujú s odbornou literatúrou, zúčastňujú sa pravidelnej supervízie a sebaskúsenostnej terapii v predpísanom rozsahu. V závere min 5,5-ročného štúdia účastníci/čky vypracovávajú záverečnú prácu, teoretický, tvorivý alebo výskumný projekt ako príspevok k poznatkom POP založený na teoretickom rámci POP, ktorý by mal demonštrovať aplikáciu poznatkov z individuálneho aj výcvikového štúdia. Mentorský tím, ktorý si hneď na začiatku výcviku vytvára študent/ka z diplomovaných terapeutov/tiek POP, sprevádza účastníka/čku výcvikom. Výcvik je rozdelený na dve fázy. Prvá fáza výcviku (po 2,5 roku) končí skúškami fázy jedna zo základných teoretických okruhov POP a reflexiou osobného a terapeutického rozvoja účastníka/účastníčky. Jej súčasťou je tzv. Foundation Year. Druhá fáza: dôraz v tejto fáze je na práci študentiek a študentov s klientelou, supervidovaním tejto práce, intenzívnou spoluprácou v peer skupine i mentorskom tíme. Táto fáza bude ukončená záverečnými skúškami.Skúšky fázy dva budú pozostávať z 9 skúšobných okruhov.
Základné podmienky pre prijatie do výcviku
Záujemci o diplom v POP a certifikát v zdravotníckej pracovnej činnosti psychoterapia (ďalej len CPČ): 1. Ukončené vysokoškolské štúdium druhého stupňa v jednom z týchto odborov: všeobecné lekárstvo, liečebná pedagogika, psychológia, logopédia, ošetrovateľstvo, 2. Možnosť psychoterapeutickej práce v priebehu výcviku, 4. Úspešné absolvovanie výberového procesu.
Ostatní uchádzači o vzdelanie v psychoterapii, ktorí nespĺňajú podmienky na zaradenie do CPČ ( napr. psychológovia a psychologičky pracujúci mimo zdravotníctva, a ďalej napr. soc. pracovníci/čky, špec. pedagógovia/gičky (je potrebné, aby mali mať možnosť pracovať v zariadení, kde sa vykonáva psychoterapia), po splnení všetkých podmienok vzdelávania dostanú potvrdenie o ukončení komplexného psychoterapeutického vzdelávania a budú mať možnosť byť zapísaní do Zoznamu psychoterapeutov SR (zdroj: Slovenská psychoterapeutická spoločnosť) a požiadať o Európsky certifikát psychoterapeuta.
Cena a organizácia výcviku
Kurzovné za moduly: 12€ za jednu výcvikovú školskú hodinu s každoročnou úpravou podľa miery inflácie. Platby budú uhrádzané priebežne za jednotlivé stretnutia/moduly. Výška platieb je nastavená tak, aby pomohla zabezpečiť udržateľnosť kvality celého projektu.
Ďalšie náklady:
Náklady na výberový proces a priebežné a záverečné skúšky,
Individuálnu terapiu, individuálnu supervíziu a stretnutia mentorského tímu, si frekventanti zabezpečujú sami.
Vstupný poplatok: 120 euro-pokrýva náklady na výberový proces a vstupný pohovor.
Ročný administratívny poplatok 160€, ktorý sa platí za každý rok štúdia (jeho výška sa každý rok prehodnocuje na základe inflácie a môže sa meniť v závislosti od reálnych administratívnych nákladov výcviku),
Náklady na ubytovanie, stravu a cestovné, ktoré si každý účastník hradí samostatne.
Miesto konania Výcvik je rezidenčný a bude prebiehať prevažne v Bratislave a na západnom Slovensku (okolie Bratislavy, prípadne podľa dohody s výcvikovou skupinou). Jazykom vo výcviku bude slovenčina, v druhej fáze aj angličtina (s tlmočením). Znalosť cudzích jazykov nie je podmienkou, ale je vítaná.
Medzinárodna i lokálna akreditácia
Absolventi celého výcviku získajú medzinárodne uznávaný Diplom v procesorientovanej psychológii od IAPOP (International Asociation of POP) a POPI-Slovensko. Po naplnení príslušných kritérií SIVP získajú absolventi aj certifikát v zdravotníckej pracovnej činnosti psychoterapia, oprávňujúci vykonávať špecializovanú činnosť psychoterapia (nezdravotnícke profesie budú "len" zapísané do Zoznamu psychoterapeutov SPS).
Frekventanti výcviku ako uchádzači o certifikovanú činnosť psychoterapia a/alebo zápis do Zoznamu psychoterapeutov SR absolvujú záverečnú časť skúšok za prítomnosti člena SIVP.
Profesionálny aj osobnostný rozvoj
Cieľom programu je podpora osobných a profesných cieľov študentov/tiek a tvorivej aplikácie zručností v ich oblastiach záujmu.
Absolventi vzdelávania získajú špecifické zručnosti pre
- prácu s jednotlivcom;
- prácu s pármi a rodinami, vzťahmi;
- prácu so skupinami;
- prácu so zmenenými či extrémnymi stavmi vedomia;
- prácu s telom a psychosomatickými procesmi;
- prácu so sebou (tzv. vnútorná práca);
- riešenie konfliktov a zaobchádzanie s mocou a autoritou.
Absolventi budú schopní
- demonštrovať dôkladné porozumenie prístupu procesorientovanej psychológie/psychoterapie k prežívaniu, správaniu, vzťahom, k ľudskej skúsenosti;
- rozpoznať, oceniť a skúmať rozličné aspekty ľudskej skúsenosti - vedomé, nevedomé, konsenzuálne, subjektívne, a tiež hlboké subtílne či ťažko popísateľné zážitky;
- využiť techniky POP na prácu s vlastným somatickými aj psychickými zážitkami a skúsenosťami - symptómami, konfliktmi, náladami, presvedčeniami a emóciami;
- rozpoznať, oceniť a zaobchádzať so sociálnym, kultúrnym a historickým kontextom klientov a skupín či vnímať svoju prácu v kontexte širších systémov;
- pracovať s menej známymi, mnohoznačnými či marginalizovanými zážitkami seba aj klientov a sprístupniť ich ako zdroj či intervenciu;
- rozpoznať a nasledovať verbálnu a neverbálnu spätnú väzbu klientov;
- oceniť rozličné kultúrne či komunikačné štýly a pohľady bez ohľadu na dominantné kultúrne hodnoty facilitátora/ky či skupiny;
- zaobchádzať s konfliktami, osobnými ťažkosťami a sociálnymi výzvami ako zdrojmi pre osobný rast a zmenu;
- sprevádzať klientov/ky cez kognitívne aj experienciálne dimenzie ich procesu a rozmanitosť modalít prežívania vrátane vizuálnych, zvukových, proprioceptívnych a pohybových metód;
- demonštrovať uvedomenie si etických a profesionálnych princípov v pomáhajúcich profesiách;
- demonštrovať uvedomenie si princípov hlbokej demokracie a schopnosť porozumieť rozličným pozíciám, mocenským hierarchiám a roly autority v intra- či interpersonálnej a skupinovej dynamike.
Výberový proces
Výberový proces:
1. krok - Oficiálnu prihlášku do výcviku zašlite v elektronickej forme na adresu sarah.kasak@gmail.com do 14.mája 2026. Táto musí obsahovať:
a. Osobný životopis v rozsahu max.3-5 strán písaný na PC (popíšte svoj osobný príbeh, pričom zahrňte pre Vás významné udalosti v živote, vrátane najsilnejších psychologických či emočných kríz, ako ste s nimi zaobchádzali a čo ste sa z nich naučili
b. Profesionálny životopis v rozsahu 1, max. 2 strany písaný na PC (popíšte aj prípadné už absolvované semináre či vzdelávanie v POP).
c. Krátka motivačná esej k výcviku vychádzajúca z individuálnej práce s výcvikovým/ou POP terapeutom/kou na Iniciačnom sne.
d. Kópia diplomu o absolvovaní najvyššie dosiahnutého vzdelania, alebo Vš diplom
2. krok - Osobné výberové stretnutie s jedným alebo dvomi lektormi výcviku. Výberové pohovory budú prebiehať v júni 2026 a v prípade potreby do polovice júla 2026.
3.krok - Uhradený vstupný administratívny poplatok vo výške 120 Euro na účet POPI.
4. krok - Zverejnenie výsledkov prijímacieho procesu jednotlivým záujemcom najneskôr do 31.augusta 2026
Tešíme sa na Vás!

